skip to Main Content

Bewegingsvrijheid

Het grote voordeel van de voorste benadering is de bewegingsvrijheid na de operatie. Daardoor lijkt het herstel sneller te gaan. Dit voordeel ten opzichte van andere benaderingen is in de eerste 12 weken aanwezig, daarna is het herstel van de operatie hetzelfde.

Aandachtspunten na de operatie

Door het plaatsen van de totale heupprothese via de voorste benadering ervaren de meeste mensen weinig pijnklachten en raken hierdoor snel overmoedig. Het is belangrijk om de krukken te gebruiken en het de eerste weken rustig aan te doen om zo een vertraagde revalidatie te voorkomen. Blijf altijd naar uw lichaam luisteren en zoek niet uw grenzen op.

Nadat u bent geopereerd loopt u tot de eerste poli-controle (na 2 tot 3 weken) met twee krukken. Hier krijgt u van de Physician Assistent of fysiotherapeut te horen of u het gebruik van krukken kan gaan afbouwen. Het is aan te raden om dit onder begeleiding van de fysiotherapeut te doen.

Tijdens het afbouwen zult u eerst met één kruk gaan lopen, alvorens u de krukken helemaal niet meer gebruikt. Wanneer u met één kruk loopt, gebruikt u de kruk aan de zijde waar u niet bent geopereerd.

Tot 6 weken na de operatie is het aan te raden om de krukken mee te nemen naar drukke plekken waar mensen rekening met u moeten houden, zoals boodschappen doen of tijdens een verjaardag

Tijdens de eerste acht weken is het verstandig om 2 tot 3 keer per dag te oefenen. Oefenen en bewegen is belangrijk voor het herstel van uw heup.

Probeer iedere dag minimaal 1 uur plat te gaan liggen op bed. Dit om de spieren aan de voorzijde van de heup op rek te brengen, welke vaak voor de operatie verkort zijn geraakt.

Probeer de loopafstand geleidelijk te vergroten. Wissel liggen, lopen, zitten en staan regelmatig af.

De eerste acht weken na de operatie zijn nodig om de coördinatie en stabiliteit op orde te krijgen. Ook moeten spieren en pezen wennen aan de uitslag die het nieuwe gewricht kan maken. Door de artrose worden deze vaak minder soepel. Bovendien groeit het bot in de eerste 6 weken vast aan steel en cup. Als er in die periode al teveel kracht op het been komt dan kan er spierpijn op treden in de spieren rondom de heup die vaak nog enkele weken aan kan houden.

De eerste weken ligt de focus van herstel op souplesse en stabiliteit van de spieren en aansturing.

Geopereerde been niet overstrekken en naar buiten draaien:

  • op een herenfiets stappen
  • over een hekje heen klimmen
  • op een paard gaan zitten
  • uit een diepe stoel opstappen

Fysiotherapie

Als de operatie er eenmaal op zit dan is de revalidatie net zo belangrijk. De fysiotherapeut kan daarin een belangrijke rol spelen. Niet alleen om te oefenen, maar ook voor het informeren en adviseren. Het belangrijkste is dat je je lichaam de tijd geeft om te herstellen en dus niet te hard van stapel loopt. Revalideren doet iedereen in zijn eigen tempo, er is geen goed of fout.

In de eerste weken staan wondgenezing, stabiliteit en souplesse centraal. Ook is belangrijk dat er pas na 8 weken gestart wordt met krachttraining en het lichaam aangeeft welke belasting het aankan. Soms kunnen er klachten ontstaan omdat er te snel, te zwaar getraind wordt.

In samenwerking met Dr. Bouma proberen we de nazorg zo goed mogelijk te organiseren. Als bij de nacontrole blijkt dat de revalidatie toch nog niet optimaal gaat, is het altijd mogelijk om tijdens een fysiotherapeutisch consult in kaart te brengen waar dit aan ligt.

Thijs Visser
Fysiotherapeut FysioHolland/Medicort

Rekoefeningen

Bilspieren

Terwijl u op de rug ligt, pakt u de knie van het geopereerde been met een hand vast en breng het been zo ver mogelijk naar de borst en tegelijkertijd naar binnen. Mocht er nog geen rek ontstaan, pak dan de enkel vast en trek deze ook richting de borst waardoor de heup naar buiten draait. Er dient een rek gevoel te ontstaan in de bilspieren. Vermijd een knellen gevoel in de liesregio. Hou dit 10-20 seconden per keer vast

Heup buigspieren 1

Neem plaats op het randje van de bank en ga op je rug liggen. Pak de knie van het niet geopereerde been met beide handen vast en trek naar de borst. Zak langzaam naar achteren op de behandelbank en laat het geopereerde been rustig hangen. Er ontstaat een rek gevoel aan de voorzijde van de heup / bovenbeen. Hou dit 10-20 seconden per keer vast

Heup buigspieren 2

In boogschutters houding met de knie van het geopereerde been op de grond. Zorg er voor dat je je ergens aan vast kan houden. Span de buikspieren aan en verplaats het lichaamsgewicht naar voren terwijl het bovenlichaam recht blijft. Let er op dat er geen rotatie in het bekken ontstaat. Er ontstaat een rek gevoel aan de voorzijde van de heup / bovenbeen. Hou dit 10-20 seconden per keer vast

Voorzijde bovenbeen 1

In buikligging. Pak het onder-been van het geopereerde bene net boven de enkel of voet en breng deze richting de bil. Er ontstaat een rek gevoel aan de voorzijde van het bovenbeen. Hou dit 10-20 sec vast. Eventueel kunt u een handdoek om de enkel doen om de voet naar de bil te krijgen. Hou dit 10-20 seconden per keer vast.

Voorzijde bovenbeen 2

In boogschutters houding met de knie van het geopereerde been op de grond. Zorg er voor dat je je ergens aan vast kan houden. Pak met een hand het onderbeen vast van het geopereerde been, net boven de enkel en breng deze richting de bil. Span de buikspieren aan en verplaats het gewicht naar voren terwijl het bovenlichaam recht blijft. Er ontstaat een rek gevoel aan de voorzijde van het bovenbeen. Hou dit 10-20 seconden per keer vast

Buitenzijde bovenbeen

Ga naast een muur staan met het geopereerde been van de muur af en steun met de arm tegen de muur. Zet het niet geopereerde been voor het geopereerde / stand been vervolgens leun je naar de muur toe. Let er op dat het bekken recht blijft. Mocht er geen rekgevoel ontstaan maak dan de afstand tussen de muur en heup groter. Er ontstaat een rek gevoel aan de buitenzijde van het bovenbeen. Hou dit 10-20 sec per keer vast

Back To Top